Adembenemend avontuur in Het Pure Noorden

Vorige slide
Volgende slide

Ervaringen van een enthousiaste reiziger naar Fins Lapland

Het jaar ervoor was ik in Finland geweest en had ik een bijzondere wintervakantie gehad op een snowscooter. Het Pure Noorden had indruk op me gemaakt!
Toen ik dan ook een jaar later een reis langs zag komen van Voigt Travel naar Fins Lapland bedacht ik me geen moment. Met twee vriendinnen boekten we een 10-daagse reis naar Fins Lapland en huurden we een authentieke houthakkershut met open haard en sauna in een bosgebied aan de rand van Levi. Ons doel was om de ongerepte sfeer van Lapland te proeven en het mysterieuze Noorder Licht te aanschouwen.

In 3 uur tijd vlieg je van Schiphol naar de poolcirkel
Via een rechtstreeks vlucht van Schiphol naar kittilä, bevonden we ons 3 uur later al op de poolcirkel. Dat dit een totaal andere wereld was, werd me duidelijk toen ik bij het uitstappen twee stewardessen bij de uitgang zag staan, gehuld in dikke jassen met bijpassende muts.
De koud sneed door me heen toen ik op de vliegtuigtrap naar beneden liep en bij het inademen meteen al voelde dat mijn neusharen bevroren waren bij een temperatuur van -32 graden. Hoe ging ik dit overleven? zo’n koukleum als ik ben.

Op en top comfort in een authentieke houthakkershut
Aangekomen op onze locatie, werden we afgezet bij een houten gebouwtje met receptie aan de rand van het bos, daar ontvingen we onze sleutel en werden we begeleid naar onze houthakkershut, midden in het bos omgeven door een dik pak sneeuw. Bij binnenkomst overviel me de aangename warmte en de knusheid van de blokhut, een open haard, een sauna, drie slaapkamers, een relaxte zithoek. Wat een toplocatie! Wat een fijn onderkomen. En wat heerlijk warm. Nu wist ik, hoe koud het buiten ook mocht zijn, dit ging ik wel overleven!

Skigebied in Levi; een mooie witte lappendeken in de natuur
De volgende dag zijn we het skigebied gaan verkennen, wat een kleine 2,5 km verderop lag in het plaatsje Levi. Dik aangekleed, met thermokleding, bivakmuts, skibroek en skibril kozen we ervoor om op ons gemak er naar toe te wandelen. Daar aangekomen besloten we gelijk de lange latten maar onder te binden, die ter plekke gehuurd konden worden. Na onze eerste tocht wilden we gelijk maar wat warms gaan drinken in een skihut. Ik had een platluisje (klein borrelfesje) met Jagermeister meegenomen en wilde dat in onze thee gieten. Ik had de dop nog niet van het flesje of de uitbater begon op zijn fluitje te blazen en liet me een rode kaart zien, kwam op me aflopen en wees op een verbodsbord voor alcohol! Een wijze les! Voor alcohol geldt op de pistes een ‘zero tolerance beleid’, omdat het gevaar voor onderkoeling op de loer ligt. De jagermeister heb ik vervolgens maar gebruikt om de glazen van mijn skibril mee in te smeren, omdat die voortdurend door mijn warme adem vanonder mijn bivakmuts besloegen en bevroren.

Op avontuur met de huskys
Na onze ski-ervaring wilden we typische activiteiten ondernemen die bij Lapland hoorden en vertrokken we warm aangekleed naar een huskyfarm. Wat een kabaal daar van blaffende honden die aan kettingen lagen, vol van energie om voor een slee gespannen te worden en in volle galop te rennen. Het aantal honden wat je voor je slee kreeg gespannen, hing af van je lichaamsgewicht. Ik kreeg er 4 voor mijn slee gespannen en na een korte uitleg werd je met een gids op pad gestuurd de bossen in. Er waren twee dingen die ik onthouden had; wat ik moest doen om te remmen, namelijk op een klem gaan staan, die achter je slee sleepte en een ander zinnetje was in mijn hoofd blijven hangen; wat er ook gebeurde, laat nooit het touw van je slee los, want dan gaan de honden er zonder jou vandoor! En sta je in de middle of nowhere.
Als we van de farm vertrekken schieten de honden het bos in. Ik had altijd een romantisch plaatje van een huskytocht, maar moest alle zeilen bijzetten om op de slee te blijven staan. De slingerweggetjes door het bos, hadden veel weg van een bobsleeparcour. Over hobbels en scherpe bochten trekken de honden als een speer door het bos heen. Wat een happening!
Met een lokale gids op safari met de snowscooter
Ook een mooie ervaring was onze safaritocht van skihut naar skihut door het bosgebied met een lokale gids. Met een speciale thermo-overall, handschoenen , helm en warme snowboots vertrokken we ieder op een eigen scooter met gids. We maakten een mooie tocht van enkele uren door de bossen. Op sommige plekken kon het weer ineens verraderlijk snel omslaan in nevel en mist, wat uiteindelijk best spannend was om het rode achterlichtje van de gids te blijven volgen. Een van mijn vriendinnen zijn we even kwijt geweest. Doodstil was het in het bos. We bleven wachten toen de gids op zijn scooter terug ging om te kijken waar ze bleef. Ze had een bocht wat te scherp genomen en was omgevallen. Na minuten die wel een uur leken te duren kwam hij terug met haar.
Heel prettig is het dan om met een gids op pad te gaan die het gebied kent en je veilig door de bossen loodst.

Ook een rendiertocht mocht tot slot niet ontbreken
De rendiertocht was een relaxte manier om van het heerlijke sneeuw landschap te genieten.
Lekker op de slede onder een warm rendiervel hebben we een tocht gemaakt van anderhalf uur over de sneeuwvelden en door het bos, terwijl de gids uitleg geeft over het dier. Maar ook over het landschap en de cultuur van Lapland. Prachtig hoe mooi de Lappen gekleed zijn in traditionele pakken en je begeleiden naast het rendier. Een echte aanrader!

Een vakantie om nooit te vergeten
We hebben genoten van deze mooie wintervakantie en onze prachtige houthakkershut.
S ‘avond kwamen we rozig de hut binnen, staken de open haard aan en genoten van onze verhalen die we die dag hadden meegemaakt. Vanuit onze sauna stapten we zo de blokhut uit om af te koelen in de berg sneeuw die er om onze hut verspreid lag, om ons vervolgens weer lekker op te warmen bij het open haardvuur. We hebben hele mooie mysterieuze luchten gezien, maar het echte Noorder Licht hebben we niet mogen aanschouwen. Een mooie reden om terug te gaan. Someday!

En zeker ook weer met Voigt Travel!
De accommodatie en de excursies waren top en goed georganiseerd en hebben hun beloftes meer dan waar gemaakt.